mobilné číslo +421 903 302 963 e-mail info@choice.sk Facebook - Choice CHOICE Internet

Často kladené otázky (FAQ)

Technické otázky

1. Čo potrebujem na pripojenie?
Na to, aby ste mohli používať CHOICE internet nepotrebujete vlastniť žiadne špeciálne zariadenie. Stačí akýkoľvek počítač, notebook či smartphone, ktorý má prehliadač internetových stránok a je možné ho pripojiť k internetu (káblom alebo bezdrôtovo). Na operačnom systéme takisto nezáleží. Môžete používať Mac OS X, Windows, Linux, či akýkoľvek iný systém podporujúci komunikáciu cez TCP/IP protokol. Radi by sme vás však požiadali, aby ste si pred inštaláciou pripravili, alebo mali voľnú jednu 230V elektrickú zásuvku, do ktorej bude zapojený napájací adaptér prijímacej antény. Ak chcete používať aj WiFi router, pripravte si zásuvky dve.
2. Ak si objednám WiFi router, kde všade mi bude fungovať WiFi / aké bude mať pokrytie?
Kvalita a dosah WiFi signálu závisí na množstve podmienok a preto je ťažké toto presne odhadnúť. Mikrovlny na frekvencii 2,4GHz (na ktorej pracuje WiFi) majú vlnenie o dĺžke vlny 12,5cm a teda tieto sa úplne odrazia od objektu/prekážky väčšej ako dĺžka vlny. Odporúčame, aby ste pri používaní WiFi mali zariadenie v priamej viditeľnosti od WiFi routra. Vo väčšine prípadov je WiFi možné používať cez jednu resp. dve steny, avšak kvalita a dosah signálu sú závislé na materiáloch, z akého sú prekážky vyhotovené. Všeobecne môžeme povedať, že signál sa dobre šíri cez sadrokartónové steny/stropy a horšie cez železobetónové priečky/stropy. Mikrovlny zle taktiež prechádzajú vodou, ktorá ich dokáže pohltiť až na 95%. Prekážkou preto sú aj veľké a husté izbové rastliny v domácnosti, či stromy vonku. K rušeniu WiFi signálu môže dôjsť aj vplyvom ostatných spotrebičov v domácnosti (napríklad mikrovlnná rúra, Bluetooth, zariadenia na bezdrôtový prenos audia/videa a pod.). Zo skúseností WiFi router uspokojivo pokryje signálom štandardný panelákový byt či jednopodlažný rodinný dom.
3. Mám pripojený jeden počítač/notebook a chcem pripojiť ďalší. Čo musím spraviť?
Ak chcete pripojiť ďalšie zariadenie/zariadenia káblom, odporúčame vám kúpiť si v ktorejkoľvek predajni s výpočtovou technikou switch. Ak máte v pláne používať zariadenia bezdrôtovo, odporúčame WiFi router, ktorý takisto kúpite v každom dobrom obchode s výpočtovou technikou. Z našej strany nie je počet zariadení obmedzený alebo blokovaný. Ak máte dostatočné skúsenosti so zapojením resp. nastavením týchto zariadení, nemusíte nás kontaktovať. Ak takéto skúsenosti nemáte, odporúčame vám kontaktovať nás, alebo ktoréhokoľvek dobrého predajcu výpočtotvej techniky, ktorý vám tieto zariadenia nastaví príp. zapojí priamo u vás.
4. Ak idem v počítači preinštalovať Windows (alebo iný operačný systém), musím potom volať technika od Vás?
Počítač alebo notebook môžete preinštalovať kedykoľvek bez akýchkoľvek obáv. O tejto skutočnosti nás nemusíte informovať a ani nás kontaktovať. Internet bude fungovať aj po reinštalácii systému. Dôležité je, aby po reinštalácii bol nainštalovaný ovládač sieťovej karty a sieťová karta získavala IP adresu automaticky (Voľba získať adresu automaticky z DHCP servera). Táto voľba je však vo väčšine operačných systémov už pri inštalácii systému predvolená, preto nie je potrebné nič nastavovať. Ak bude váš operačný systém správne nastavený, naše zariadenia sa postarajú o všetky nastavenia automaticky.
5. Ak vymením v počítači sieťovú kartu, bude internet fungovať?
Áno. Ak vaša nová sieťová karta bude pracovať správne a bude mať nainštalované správne ovládače. Nezabudnite zapnúť voľbu získať IP adresu automaticky z DHCP servera.
6. Čo mám robiť / Ako mám postupovať, ak nefunguje internet?
Ak vám nefunguje internet, majte prosím na vedomí, že porucha nemusí byť automaticky v pripojení (resp. v dodávke pripojenia z našej strany). Pozrite si sekciu "Technická podpora", kde sme pre vás pripravili množstvo informácii a rád ako postupovať pri probléme s pripojením.
7. Je CHOICE internet "mikrovlnka"? Pomocou akej technológie funguje CHOICE?
Používame bezdrôtovú technológiu, ktorá využíva časový multiplex a protokol MIMO TDMA a pre prenos dát sú využité obe polarizácie (vertikálna aj horizontálna). Takisto pri výstavbe siete dbáme na kvalitu použitých komponentov, dodržujeme striktné pracovné postupy a záložné riešenia. Funkčnosť siete nepretržite kontroluje dohľadový a monitorovací systém. Najmä vďaka týmto technológiám a postupom je spoľahlivosť a kvalita siete CHOICE niekoľkonásobne väčšia, ako pri bežnej WiFi-ne.
8. Čo je agregácia a ako ovplyvňuje kvalitu pripojenia?
Bežné komerčné pripojenie pre koncových užívateľov je v prípade potreby agregované. Agregácia 1:N znamená, že na vyhradenú kapacitu X Mbps je zapojených N užívateľov naraz. Túto vyhradenú kapacitu (rýchlosť) spolu zdieľajú a rýchlosť si medzi sebou férovo rozdeľujú. Avšak v prípade, že kapacita vyhradená pre určitú skupinu užívateľov nie je prekročená, agregácia nie je uplatňovaná. V sieti CHOICE sa agregácia uplatňuje len v prípade potreby, v krátkych časových úsekoch a dynamicky podľa záťaže linky. Použitý agregačný pomer je zvyčajne 1:3, vo výnimočných prípadoch 1:5.
9. Používate FUP (Fair User Policy)?
Zásady korektného používania služby, tzv. FUP, neuplatňujeme a nijakým spôsobom neobmedzujeme našich zákazníkov. Pravidelne však dohliadame na dátovú prevádzku v sieti a v prípade, že zistíme dlhodobé extrémne zaťaženie linky využívajúce P2P (Peer-to-peer) prenos, ktorý by obmedzoval ostatných účastníkov siete, skontaktujeme sa s účastníkom obmedzujúcim ostatných a pokúsime sa nájsť riešenie, ktoré zamedzí obmedzovaniu ostaných a zároveň umožní aj naďalej využívať takýto typ prenosu.